LPG güvenlidir. Petrolün işlem görmesi esnasında oluşur. LPG(likit petrol gazı) araçların deposunda sıvı haldedir. Gaz haline aracın önündeki regülatörde sıcak su yardımıyla dönüşür. Emniyet olarak Avrupa da kullanılan en son standart ülkemizde mecburi standart olarak kullanılmaktadır. ECR 67-01 standardında emniyet en önemli uygulamadır. Araç komple yandığında lpg otogaz tankı patlamaz. Araç büyük çarpmalarda lpg otogaz tankına hiçbir problem olmaz. Tanktaki basınç yükselmelerinde 27 bar da tahliye eden emniyet relief valfi(aşırı basınç valfi) mevcuttur. Yanmalarda tahliye için multivalfin (şamandıra) üzerinde kurşun tapa vardır. Bu tapa sıcaklığın etkisiyle erir ve tahliyeyi bu noktadan gerçekleştirerek oluşan basıncın düşmesi sağlanmış olur. Aşırı akım valfi sistemde mevcuttur. Herhangi bir noktadan aşırı akım gerçekleştiğinde direk tanktan kilitler. Multivalfin üzerindeki elektro valf ile araçta elektrik kesildiğinde gaz akışını keser. Tüm bu emniyetler LPG otogaz ın güvenlik açısından kamuoyundaki algısından kaynaklanıyor. Bu emniyetlerin olmadığı eski LPG otogaz sistemlerinde bile benzine oranladığımızda çok az olay var. Netice olarak LPG otogaz dönüşüm kurallarına uygun ve standart malzemelerle yapılırsa çok emniyetlidir.

LPG, Likit Petrol Gazıdır. Yani petrolün işlenmesi esnasında ortaya çıkan petrolün en güzel halidir. LPG nin Oktan sayısı benzinden yüksektir. Oktan sayısı araçta vuruntusuz çalışmayı sağlar. Vuruntusuz çalışma motorun ömrünü arttırır. Benzin ve LPG arasındaki yoğunluk farklılığından, benzinde 1lt ile 10km kat edebilen bir araç,LPG de 1lt ile 9km mesafe kat edebilir.

LPG nin soğuk havalarda geç çalışma meselesi karbüratörlü araçlar için söz konusudur. Yeni nesil dönüşüm kitine sahip araçlarda ilk çalışma benzinle olur ve motor sıcaklığı ayarlanan sıcaklığa (ideali 34 derece) ulaştığında LPG ye geçiş sağlanır. Dolayısıyla geçiş bu sıralamada olduğu için bu problemden söz etmek anlamsızdır. LPG Propan ve Bütandan oluşur. Bu oranlarda arttırma yapılarak kışlık ve yazlık yakıt oluşturularak tüketiciye istasyonlardan sunulur. Karbüratörlü araçlarda bu yakıt düzenlemeleri ile geç çalışma olayı düzene sokulur.Ayrıca karbüratörlü araçlarda LPG regülatörü üzerindeki hava yakıt ayar vidası, çok açık veya çok kapalı ise araç geç çalışır. Bu nedenle karbüratörlü araçlarda hava filitresi değişiminden sonra, Emisyon cihazı ile LPG ayarı yapılmalıdır. LPG depoda sıvıdır. Motorda kullanılacak gaz haline geçmesi regülatörde sıcak su yardımıyla olur. Yani LPG için; ne kadar sıcak, o kadar verimli çalışmadır. LPG sıcağı sever. Sıcak havalar tasarrufu da etkiler.

Araç LPG de Çalışırken Benzin Pompası durdurulabilir. Ama bu istenen bir durum değildir.Hiçbir lpg dönüşüm kiti üreticisi firmanın dönüşüm kitinde,benzin pompasını susturmaya yönelik bir uygulama yoktur. Benzin pompası susturulduğunda, LPG den benzine ani geçişlerde sıkıntı yaşandığından, montaj kurallarında benzin pompasının susturulmaması istenir. Bazı dönüşüm kitleri bunun uygulanmasını engelleyici önlemler de almıştır. Benzin pompasını durdurma sebebimiz olan benzin pompasının yanmasını engellemeyi, depoda çeyrek depo benzin tutarak kuru çalışmayı engelleyerek sağlamış oluruz. Benzin deposu çeyrek deponun altına düşürülmezse böyle bir problemden de söz edilmez.

Araçlarda rölanti problemi, aracın kendisinden kaynaklanabileceği gibi LPG dönüşüm kitindeki hatalardan da kaynaklanabilir.Rölanti problemi genellikle aracın rölanti valfinin miadını doldurmasından veya motor yağı buharı ile aşırı kirlenip işlevini tam olarak yerine getirememesinden,manifolttan veya lpg nozül diplerinden hava almasından, boğaz kelebeğinin kirlenmesi veya arıza yapmasından, aracın debimetresindeki deformasyon sebebiyle havayı sağlıklı ayarlayamamasından kaynaklanır. Bu parçalardaki arızalar LPG de aracın rölantisini daha çok etkiler.Benzinde ise daha az etki gösterdiği için problem LPG nin problemi gibi görülür. Sanıldığının aksine problem araçtan kaynaklanır. Yeni araçlarda bu problemlere rastlanmaz. Araçta tüm bunlar sıkıntısız ise LPG dönüşümünde problem aranır. LPG enjektör uçlarından, hortum uzunluklarından ve montaj hatalarından da rölanti problemi oluşabilir.

LPG normal koşullarda kokusuzdur. Kaçak durumunda fark edilmesi için kokulandırılır. Bu koku kötü bir koku olmasıyla birlikte kullanıcıların emniyeti için katlanılması gereken olmazsa olmazlardandır. LPG neden koku yaparın sebeplerine gelince; montaj sonrasında sızdırmazlık gerektiren bağlantı elemanlarında herhangi bir kaçağın olması, LPG nin regülatörde sıcak su çevriminin olmaması nedeniyle buz tutması ve erime sonucu kokması ve regülatörün basınç yükselmelerinde aşırı basıncı tahliye etmesi sonucu koku oluşur.Ayrıca lpg ayarının düzgün yapılmaması sonucu egzostan yanmamış kokusu gelir.

Aracın yakıtını etkileyen bir çok etken vardır. LPG de çok yaktığını, çok iyi bir benzin yakıt ölçümü yapıldıktan sonra çıkan verilerle söylüyorsak ancak gerçek çözüme ulaşırız. Çünkü yeni nesil dönüşüm kitlerinde her şey neredeyse otomatik. Yakıt ayarı da otomatiktir. Eğer araçta kaçak yoksa ve ehil kişilerce, standarda uygun montaj yapılmışsa yakıt fazlalığı problemi LPG ile ilgili değildir. Yeni nesil kitlerde yakıtla ilgili dikkat edilecek en önemli husus ayar dediğimiz kalibrasyon işlemi aracın mevcut benzin değerlerine göre yapıldığı için, benzin değerleri doğruysa iyi ayar, benzin değerleri kötüyse kötü ayar yapılmış olur. Bu da aracın yakıt değerlerini etkileyen en can alıcı noktadır. Hülasa aracın benzin değerleri düzgünse LPG de mükemmele yakın verim alırsınız ve çok ekstrem durumlar hariç yakıt problemi yaşamazsınız.Lpg regülatörünün çok iyi ısınıyor olması gerekir.Eğer motor suyu regülatör içinde çok iyi çevrim yapamıyorsa,regülatör lpg akışından dolayı soğuyacak ve lpg yi tam olarak buharlaştıramıyacaktır.Buda yakıtın artmasına neden olacaktır.

LPG otogaz da araç çekmiyorsa, bunun birçok sebebi olabilir. Öncelikle hava yakıt karışımı olayına bakılmalıdır.(Lambda=1 olmalı) . Ateşleme sistemi elden geçirilmeli ve işin uzmanlarına araç ayar yaptırılmalıdır. Genellikle bu iki mesele halledildiğinde çekiş probleminin ortadan kalktığı görülmektedir. Lpg otogaz sistemi aracınızın benzin enjektörleri hariç bütün sistemini kullanır.Buda şu demektir eğer aracınız benzinde düzgün değilse,lpg otogaz da daha fazla sıkıntı yaşayacaksınız demektir.

LPG dönüşümünde eski tip dönüşüm kitleri ve yeni nesil dönüşüm kitleri mevcuttur. Çeşitli kit dönüşüm markaları ve onların versiyonları piyasaya sunulmuştur. Genel olarak mevcutta kullanılan sıralı enjeksiyon sistemlerdir. VSI bir LPG dönüşüm kitinin sıralı enjeksiyon sistemine verdiği addır.VSI ?buhar sıralı enjeksiyon? için kullanılan bir kısaltmadır.

Aracımızdaki LPG tankı her halükarda terleme yapar. Sebebi sıcaklık farklılıkları. LPG havayla temas ettiğinde buz tutar. Kaynama sıcaklıkları farklıdır. Bu sebeple tankın terlemesi kadar doğal bir hadise yoktur. Yani sıkıntılı bir durum söz konusu değildir.

Genellikle Volkswagen grubunda olan bu araçlara özel sistemler montaj edilmektedir. Aracın kendi enjektörleri yanma odasında olduğu için, mevcut çalışması esnasında içinden geçen benzin soğutma yapıyor ve enjektörleri yanma odasında koruyor. LPG de çalışması esnasında aracın enjektörlerini korumak için belirli zaman aralıklarıyla benzin de verilmesi gerekiyor. Bunun için özel kitler araca monte edilmeli. LPG de kullanım esnasında benzin tüketimi de olacağından tasarruf normal araçlara göre daha azdır. Özel kitler kullanılacağı için de dönüşüm fiyatları diğer araçlardan daha pahalıdır. Özetle FSI araçlara dönüşüm düşünenler tasarrufun daha az olmasını ve dönüşümün daha pahalı olmasını göz ardı etmemeli.

Ateşleme sistemi bir araçtan verim alabilmek için en önemli sistemdir.Aracın LPG otogaz ile kullanımı ve benzinli kullanımında ateşleme de bir farklılık olmaz. LPG otogaz lı bir araçta ateşleme sisteminin korunması, benzinde korunmaması diye bir konu söz konusu değildir. LPG otogaz da kullanım aracın ateşleme sistemine bir zarar vermez. Yalnız LPG gaz fazında motora girdiği için bir arızayı benzinden çok çok daha önce gösterir. Mevcut bir ateşleme arızasını LPG otogaz da kullanırken daha önce hissedeceğinizden daha önce önlem alıp yolda kalınması ortadan kaldırılmış olur. Ateşleme sistemindeki aksaklıkları benzin absorbe ederken,yani saklarken, LPG otogaz saklamaz ve müdahale etmenizi gerektirir. Bu olay bir dezavantaj değil, tamamıyla anlaşıldığının aksine avantajdır.

LPG li araçlarda yağ ve buji bakımı mevcut benzin bakımlarında yapılmalıdır. Yani 10bin km de buji ve yağ bakımı yapılmalı. Normal koşullarda buji ve yağ da oluşan deformasyon, aracın LPG de kullanımı sonrası oluşmaz. Yağın renginde bir değişiklik olmaz. Bujilerde herhangi bir deformasyona rastlanmaz. Ama özelliklerini kaybettikleri için kullanım ömürlerini doldurduklarında değiştirilmelidirler.LPG li araçlar için yağ ve buji farklılık arzetmez.

LPG li araçlarda normal koşullarda %5 çekiş kaybı oluşur. LPG ile benzinin arasındaki yoğunluk farklılığından ötürü %5 düşüş olur. Bu kayıp küçük olduğundan , çoğu kullanıcı tarafından fark edilemez. Araç eski bir araçsa LPG de daha iyi çekiş olduğu kullanıcılar tarafından tespit edilmiştir. Bunun sebebi de aracın benzinde çalışırken kullandığı aksamlar zamanla yıpranmış ve bundan ötürü performans kaybı oluşmuştur. LPG dönüşüm sonrası yeni parçalar kullanıldığı için performans tam alınır. Kayıp oluşmaz ve aracın mevcut durumuna göre LPG ile daha verimli bir çalışır.

TÜRKİYE PİYASASINDAKİ İTHAL LPG REGÜLATÖRLER (BUHARLAŞTIRICILAR) Lpg Regülatörünün (buharlaştırıcı) görevi: Araçtaki lpg dönüşüm kitinin gaz tankından , motor kısmındaki regülatöre sıvı şekilde gelen lpg (otogaz), aracın soğutma suyu kullanılarak regülatörde gaz haline getirilir. Regülatör gaz haline getirilen Lpg yi içindeki diyaframlar ve sistem sayesinde basıncı düşmüş halde karbüratör veya enjektörlere aktarır. Özetle sıvı haldeki lpg buharlaştırılarak gaz haline regülatör vasıtasıyla getirilir. İTHAL LPG REGÜLATÖR MARKALARI 1. BRC 2. BRC AT90 KARBÜRATÖRLÜ 3. EMMEGAS 4. E-GAS 5. KME 6. GFİ 7. LANDİ 8. LANDİRENZO 9. LOVATO 10. LOVATO KARBÜRATÖRLÜ 11. PRİNS EVP 500 12. PRİNS VSI 13. ROMANO 14. TARTARİNİ 15. TELEFLEX 16. TOMASETTO 17. VİALLE 18. ZAVOLİ

Enjektörlü araçlarda otogaz dönüşümünde, lpg dönüşüm kitinin de genellikle kendi enjektörü vardır. Bu enjektör lpg regülatöründen aldığı gazı silindirlere belirli bir sıralamayla aktarır. Aracın beygir gücüne, turbolu olup olmamasına göre Regülatör ve enjektörler farklılık göstermek zorunda. Bu kriterler göz önüne alınmazsa aracın performansı düşer. Araç Lpg de çalışırken Zengin&fakir karışıma sebebiyet verilir. Araca yapılacak ayar düzgün olmaz ve sonuç olarak araçtan lpg de randıman alınmaz. Aracın enjektör ve regülatör seçimi aracın lpg de düzgün çalışması için ve lpg ayarının tutturulması için çok çok önemlidir. Enjektör ve regülatör yeterli miktarda gaz sağlayamıyorsa araçta bir çok problem oluşur. Zengin&fakir karışım sebebiyle aracın sübapları zarar görür. Aracın çekişi düşer ve sürüş konforu çok azalır. Aracın KW si arttıkça veya araçta turbo mevcutsa, lpg dönüşümünde kullanılacak enjektör hızlı ve regülatörde turboya uygun seçilmeli. Bu seçimin doğruluğu lpg de gaz yetiştirme problemini ortadan kaldırır. (seçilen hızlı enjektör ve büyük regülatör lpg sisteminin yazılımı tarafından da desteklenmelidir.)

Aracın enjektör ve regülatör seçimi aracın lpg de düzgün çalışması için ve lpg ayarının problemsiz olması için çok çok önemlidir. Enjektör ve regülatör yeterli miktarda gaz sağlayamıyorsa araçta bir çok problem oluşur. Zengin&fakir karışım sebebiyle aracın sübapları zarar görür. Aracın çekişi düşer ve sürüş konforu çok azalır. Enjektör seçiminde önemli kriter enjektörün hızı, omajı ve ucudur. Enjektörün ucu(meme) aracın beygir gücüne (KW) ve enjektör hızına, omajına göre farklılıklar arz eder. Enjektörün ucunun çapı bu kriterlere göre değişir. Enjektörlerin bazıları sabit uca sahiptir. Bu enjektörler renk gruplarına göre ayrım yapılır. Mesela Prins Kehin enjektör ucu sabittir. 63CC Turuncu renkle belirlenmiştir. 52CC Mavi renk enjektör. BRC markalı enjektörlerde de benzer durum geçerlidir. Enjektör ucu değişen Valtek , Gemini vb. enjektörlerin nozullarının çapları aracın CC ne göre değişir. Mesela 1600CC bir motorda LPG dönüşümünde kullanılan Valtek tipi enjektör ucu 1.8mm çapındadır. Aynı arabanın Turbo olması durumunda enjektör ucu 2.1mm çapındadır. LPG Montaj esnasında bu seçimler uygun yapılmazsa LPG ayarı da düzgün olmayacağından verim alınmaz.

LPG ENJEKTÖR GÖREVİ VE MARKALARI: Enjektörlü araçlarda otogaz dönüşümünde, lpg dönüşüm kitinin de genellikle kendi enjektörü vardır. Bu enjektör lpg regülatöründen aldığı gazı silindirlere belirli bir sıralamayla aktarır. Aracın beygir gücüne, turbolu olup olmamasına göre enjektörler farklılık göstermek zorunda. Enjektör seçimi doğru olmazsa Araç Lpg de çalışırken Zengin&fakir karışıma sebebiyet verir. Araca yapılacak ayar düzgün olmaz ve sonuç olarak araçtan lpg de randıman alınmaz. Aracın KW si arttıkça veya araçta turbo mevcutsa, lpg dönüşümünde kullanılacak enjektör hızlı olmalıdır. Hızlı enjektör, enjektörün açma kapama (milisaniye) olarak hızını ifade eder. LPG enjektöründe , aracın mevcut enjektör hızına ne kadar yanaşılırsa o kadar verim alınır. Bu seçimin doğruluğu lpg de gaz yetiştirme problemini ortadan kaldırır. (seçilen hızlı enjektör lpg sisteminin yazılımı tarafından da desteklenmelidir.) PİYASADAKİ ENJEKTÖR MARKALARI 1. ATİKER VALTEK TİPİ ENJEKTÖR 2. ATİKER ROMANO TİPİ ENJEKTÖR 3. APACHE ENJEKTÖR 4. BRC ENJEKTÖR 5. BİGAS ENJEKTÖR 6. EMMEGAS 7. HANA ENJEKTÖR 8. KME VALTEK TİPİ ENJEKTÖR 9. GFİ ENJEKTÖR 10. GEMİNİ ENJEKTÖR 11. LANDİRENZO EVO ENJEKTÖR 12. LANDİRENZO MAD ENJEKTÖR 13. LOVATO K ENJEKTÖR 14. LOVATO E TİPİ ENJEKTÖR 15. MATRİX ENJEKTÖR 16. PRİNS KEHİN ENJEKTÖR 17. PRİNS ENJEKTÖR 18. ROMANO ENJEKTÖR 19. TARTARİNİ ENJEKTÖR 20. TELEFLEX GFİ ENJEKTÖR 21. TOMASETTO ENJEKTÖR 22. VİALLE ENJEKTÖR K15, K20, K25 23. ZAVOLİ PAN JET ENJEKTÖR

Lpg Dönüşüm Kitlerinin görevi: LPG Dönüşüm kitleri; Regülatör(buharlaştırıcı), ECU (elektronik kontrol ünitesi), Ekü elektrik tesisatı, Map sensörü(basınç sensörü), ısı sensörü (sıcaklık ölçer), Lpg Enjektör, Lpg Filitre, Komitatör (düğme, gösterge), Lpg Multivalf (depo şamandırası), lpg multivalf sensör(seviye gösterge), hortumlar, taşıyıcı borular, kelepçeler ve lpg dolum noktası( dolum ağzı) ekipmanlarından oluşur. Araçtaki lpg dönüşüm kitinin gaz tankından , motor kısmındaki regülatöre sıvı şekilde gelen lpg (otogaz), aracın soğutma suyu kullanılarak regülatörde gaz haline getirilir. Elektronik kontrol ünitesindeki lpg programıyla lpg enjektörleri vasıtasıyla belirli bir sıralamayla motora gönderilir. LPG dönüşüm kitleriyle Aracın Benzin dışında otogazla çalışması sağlanmış olur. PİYASADAKİ LPG DÖNÜŞÜM KİTİ MARKALARI 1. ATİKER LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 2. AKL LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 3. ALDESA LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 4. BRC LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 5. BRC CONFORT LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 6. BİGAS LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 7. EMMEGAS LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 8. E-GAS LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 9. FBR LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 10. GFİ LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 11. KME LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 12. LANDİRENZO LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 13. LANDİRENZO OMEGAS LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 14. LOVATO EGO LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 15. LOVATO OBDII LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 16. MİMGAS LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 17. NAZORATİ LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 18. PRİNS VSI LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 19. PRİNS TEKNOMAX LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 20. ROMANO LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 21. TARTARİNİ LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 22. TELEFLEX LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 23. TOMASETTO LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 24. VİALLE ENJEKTÖR LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ 25. ZAVOLİ LPG DÖNÜŞÜM KİTLERİ

Öncelikle yetkili bir Otogaz servisinde aracın LPG sisteminin söküm işlemi yetkin personelce gerçekleştirilmelidir . Üzerindeki LPG Kiti Sökülen araca, Firmanın Araç proje işi yapan MARTOY Belgesine sahip Mühendisi tarafından ,TSE belgelendirme sistemi üzerinden online proje evrakları yüklemesi yapılır. TSE başvurusu yapılmış olur. TSE başvurusu yapılan aracın sahibi bulunduğu ildeki Araç Kontrol Merkezine gider. Araç TSE yetkililerince kontrol edildikten sonra sisteme Karayolları araç uygunluk belgesini yüklerler. TSE' nin onayladığı araç uygunluk belgesi, müşteriye firma tarafından verilir. Araç sahibi bu belgelerle birlikte Araç muayene istasyonuna (TÜVTÜRK) gider ve aracının muayenesini gerçekleştirir. Muayene işleminden sonra, ruhsattan LPG ibaresini sildirmek için mevcut belgelerle herhangi bir NOTER e gider ve ruhsatını değiştirmiş olur.

KARAYOLU UYGUNLUK BELGESİ TASİŞ veya yurt dışından, gümrükten alınan araçların trafik tescil işlemlerinin tamamlanması için karayolu uygunluk belgesi gereklidir. Belgeyi düzenleyecek araç proje işi yapan mühendis müşterisinden aşağıdaki evrakları ister. Araç Sahibinden İstenen Evraklar ; 1- Şahadetname 2- Araç Faturası 3- Gümrük Beyannamesi 4- Gümrük Vergi Alıntısı 5- ÖTV Ödentisi 4- Varsa araç Tanıtım etiketi Evraklar sisteme mühendis tarafında yüklenir . Araç sahibi aracı çekiciyle araç incelenmesi için Araç Kontrol Merkezine götürür ve araç TSE yetkililerince kontrolden geçtikten sonra belge onaylanır ve sisteme yüklenir ve Makine Mühendisi tarafından E-İmzalı olarak Sistemden indirilir ve Araç sahibine teslim edilir. Araç sahibi muayene istasyonuna gider.